De gemeente Den Haag gaat de Prinsestraat en omgeving autoluw maken en de verkeersveiligheid verbeteren. De maatregelen moeten zorgen voor minder autoverkeer, een prettiger verblijfsklimaat en betere verbindingen voor fietsers en voetgangers. De gemeente start eerst een pilot. De effecten van de aanpassingen worden gemonitord en op basis van de resultaten wordt besloten of de veranderingen definitief worden doorgevoerd of aangepast.
"De Prinsestraat en omliggende straten hebben al jaren last van sluipverkeer, wat zorgt voor onveilige situaties, drukte en luchtvervuiling", zegt wethouder Arjen Kapteijns (foto onder) van Mobiliteit. "Bewoners- en ondernemersorganisaties hebben gevraagd om een autoluwe straat, en dit sluit aan bij de gemeentelijke plannen om de binnenstad aantrekkelijker en duurzamer te maken. In de komende periode wordt onderzocht hoe de maatregelen bijdragen aan een rustigere en groenere omgeving, zonder dat dit onverwachte negatieve effecten heeft op de bereikbaarheid van andere straten. Door goed te monitoren, kunnen we op basis van de resultaten beslissen over een definitieve inrichting."
Door de aanleg van een breed fietspad komt op de Prinsessewal meer ruimte voor fietsers. In de Prinsestraat komt ook meer ruimte voor fietsers omdat er straks veel minder autoverkeer rijdt. De openbare ruimte wordt groener door het plaatsen van boombakken en plantvakken op voormalige parkeerplaatsen. Ook de Hogewal wordt groener door een plantvak op een voormalig rijstrook.
Bestemmingsverkeer blijft mogelijk, net als bevoorrading voor winkels en horeca binnen de vastgestelde venstertijden. Hoewel het aantal parkeerplekken in de Prinsestraat en op de Prinsessewal afneemt, blijft er volgens de gemeente "voldoende parkeergelegenheid in de directe omgeving."
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Gemeente Den Haag.
Definitieve herinrichting
De gemeente heeft intensief overlegd met belanghebbenden, zoals ondernemersorganisaties en bewonersgroepen, en zegt zo veel mogelijk rekening te hebben gehouden met hun zorgen en wensen. Op basis van de ontvangen zienswijzen zijn enkele aanpassingen doorgevoerd, waaronder extra boombakken en oplaadpunten voor elektrische voertuigen.
Gedurende de pilot worden de effecten van de maatregelen nauwlettend gevolgd. De gemeente monitort onder andere of het autoverkeer daadwerkelijk afneemt, hoe de verkeersveiligheid zich ontwikkelt en welke gevolgen de veranderingen hebben op ondernemers en bewoners. Als de resultaten positief zijn, kan een definitieve herinrichting volgen met nog meer ruimte voor groen en fietsers. Mocht de pilot problemen opleveren, dan kunnen maatregelen worden aangepast. De pilot start op 1 september 2025 en duurt naar verwachting twaalf weken. Dit betekent dat de werkzaamheden na de NAVO-top plaatsvinden en er minimale hinder voor grote evenementen zal zijn.